zaterdag 22 december 2018

Sterren van wol

Kerst is voor mij niet compleet zonder sterren. De ster wees de weg naar Bethlehem, waar het Kind geboren was en het is ook een symbool van licht in de nacht. Letterlijk en figuurlijk. Ik versier mijn huis er dan ook graag mee in deze tijd.
Daarom nog even een extra blogje . Ik wil graag met jullie delen hoe ik laatst sneeuw-witte sterren heb gemaakt.

Dit jaar heb ik besloten ze te gaan prikken van wol. Je kunt vilt maken met water en zeep, maar je kunt ook droog-vilten. Je prikt met een heel scherpe naald, waar weerhaakjes aan zitten ,een aantal malen in de losse wol en de vezels daarvan gaan aan elkaar zitten, zodat je een stevig lapje krijgt.
Bij de kringloop vond ik een setje ster- uitsteek-vormpjes. Helemaal blij mee ! Ik deed wol-vlies (ruwe, gekaarde witte wol) in de vormpjes en prikte met een of meer naalden een poosje overal in de sterren. Je legt er dik schuimplastic (bijvoorbeeld een spons) onder , dat de prikken opvangt. Je ziet al snel dat het een lapje wordt en draait het dan om. Nog even verder prikken en de ster is klaar. Het ziet er nog een beetje ruw uit, waardoor het op sneeuw lijkt, heel toepasselijk in deze tijd.

De naalden en wol kun je kopen bij winkels met viltbenodigdheden.
Op de foto's zie je wat je er mee kunt doen. Veel plezier met versieren!



je kunt ook in andere vormpjes prikken, bijv. hartjes


krans van sterren met dun ijzerdraad erdoor

Geen opmerkingen:

Een reactie posten