zaterdag 27 juli 2019

Nog een cirkel

Vorige week was ik op de New Wine Zomerconferentie. In het Brabantse Liempde stonden ongeveer vierduizend kampeerders rondom een veld met allerlei grote tenten, waarin o.a. kinderprogramma's werden gehouden, een creche, spetterende bijeenkomsten voor jonge- en iets oudere tieners en lezingen en seminars voor volwassenen. Alles om ons op te bouwen in ons christelijk geloof. Niet zweverig of streng, maar met beide benen op de ( stoffige) grond. Het was alweer een tijdje geleden, dat ik me er zo ingedompeld had en ik vond het heel fijn.
Veel zingen voor God , luisteren naar inspirerende sprekers , mensen ontmoeten op het ' dorpsplein' met zijn kraampjes en winkeltjes en op de camping ' s avonds gezellig bij elkaar zitten met een wijntje.

En hoe kom ik nu weer op creativiteit? Dat was er ook , hoor: van liedteksten schrijven en schilderen tot linedancen. Maar waar ik creativiteit  tegenkwam was in een lezing over 'burn- out raken ' (in de kerk-dat kan! ) Michelle Dusseldorp sprak daar over. Zij is psycholoog en werkt bij ' Groundwork' , een organisatie, die mensen o.a. helpt om dingen uit hun verleden te verwerken en zo vandaag verder te kunnen in hun leven. Er raken (te)veel mensen opgebrand tegenwoordig, vertelde zij. Ze had het over de symptomen en de oorzaken.

Zij had het er ook over wat je elke dag nodig hebt om een burn- out te voorkomen. Daar liet ze een cirkel bij zien, die me aansprak, vandaar, dat ik hem met jullie deel. Hier komt hij:

                                    Focus       Slaap

                        Beweging                     Spelen


                         Reflectie                      Niksen

                                      Verbinding


Als je deze dingen (de volgorde is niet belangrijk) elke dag ' doet '  blijf je weerbaar. Dus ook door spelen en niksen, wat ik dan weer vertaal met creatief zijn en ' lekker prutsen' of gewoon het raam uit staren. En als je dan zo bezig bent reflecteer je vaak  je 'zijn'... Creativiteit is dus gewoon gezond!

Ik vind het een blogpost waard, jullie hopelijk ook.

even lekker het raam uit staren...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten