dinsdag 22 oktober 2019

Coat of many colours

Als je een afbeelding ziet bij een verhaal ,blijft dat verhaal langer hangen. Zo is dat bij mij en bij heel veel andere mensen. Powerpoint-presentaties zie je daarom overal , ook in de kerk. Misschien zijn ze alweer bijna ouderwets.
Onze dominee wilde het in het voorjaar eens net iets anders doen . Hij wilde een serie preken houden over het boeiende leven van Jozef en daarbij de kleding van Jozef als illustratie gebruiken. (O.a. gevangenispak, bedienden-kleding, farao-gewaad) Dus : gemeenteleden aan het werk. Ik wilde wel meedoen,  mocht als een van de eersten kiezen en natuurlijk koos ik de veelkleurige mantel, die in het begin van Jozefs verhaal zo'n grote rol speelt. Een uitdaging. De 'Coat of many colours' -en ik moest daarbij meteen denken aan het mooie liedje, dat ik ken in allerlei uitvoeringen, een heel mooie is die van Eva Cassidy. Over een jas van allerlei lapjes, die een moeder maakt voor haar kind, uit armoede, maar waar heel veel liefde in genaaid is..
Ik wilde ook met liefde zo'n kleurige jas maken, maar hoe?

Er was een herdersmantel uit het kerstspel, die ik als basis mocht gebruiken. Die was saai bruin. Er op borduren leek me veel werk en voor zo'n mantel lappen vilten, daarvoor heb ik de ruimte niet. Gelukkig kwam mijn verzamelwoede weer van pas! Voor mijn viltwerk zoek en bewaar ik al jaren van die heel dunne zijden India-sjaals met  kleurige motieven. Zij brachten de redding. Ik naaide ( met de hand met een rijgsteek) een aantal van die sjaals naast elkaar op de herders-jas  en het werd een echte veelkleurige mantel. Hij deed zelfs wat oosters aan.
Hoe hij er heel ooit in het echt uitgezien heeft weet ik niet, maar deze zag er best ' koninklijk' uit.
En zo stond hij voor in de kerk op een paspop, toen er over dit deel van Jozefs leven werd gepreekt: over de jongen, die dacht dat hij meer privileges had dan de anderen. Gelukkig werd het verhaal verder niet uitgebeeld: de jas werd niet verscheurd en ingesmeerd met bloed...lees maar Genesis 37.

Na de preken-serie nam ik hem weer mee naar huis. Het mag weer een herders-jas worden . De sjaaltjes haal ik er af en ga ik vast nog eens gebruiken.
En nu maar hopen dat de 'illustratie' zijn werk heeft gedaan. Bij mij wel en hij heeft mij veel plezier gegeven met het maken!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten