zaterdag 23 mei 2020

Shtisel

Wat kan het toch heerlijk zijn om een mooie serie te volgen. Wij gingen de laatste weken op de Joodse toer en hebben er van genoten. Eerst bekeken  we de serie Unorthodox. Vier afleveringen over een jonge vrouw, die aan het benauwende leven van de orthodox Joodse gemeenschap in New York ontsnapt. Prachtig gespeeld door Shira Haas. Ontroerend.
We lazen, dat zij ook had gespeeld in een andere Joodse serie op Netflix namelijk 'Shtisel'. Dat is de naam van de familie die er de hoofdrol in speelt. Ook daar doken we in en we kwamen pas weer boven na twee keer twaalf afleveringen. Wat een boeiend verhaal was het. Een kijkje in het 'gewone' leven van orthodoxe joden in Jeruzalem. Ze bestuderen de Thora en houden zich zoveel mogelijk aan al die wetten. Dat leidt soms tot mooie momenten en wijze woorden, maar ook tot tenenkrommende situaties. Gelukkig met de nodige humor !

Wat mij vooral boeide was het proces, dat een van de hoofdrolspelers: Akiva Shtisel, de jongste uit het gezin, doormaakt. Hij tekent al van kinds af aan graag en gaat op een gegeven moment  schilderen, want dat is zijn roeping en hij blijkt het heel goed te kunnen, vooral portretten maken. En dat is juist iets wat de Thora verbiedt. Het is dus voor hem een worsteling , vooral met de kritiek van mensen uit zijn directe omgeving. Die kritiek hadden ze toch al, want omdat hij gevoeliger is dan de meeste anderen vinden ze hem maar een rare.
 Ik vertel niet hoe het afloopt, ga zelf maar kijken, maar ik kon me goed voorstellen waar hij mee bezig was: als de drang om iets moois te maken, om creatief te zijn, zo diep in je zit, dan kun je bijna niet anders!

Het deed me ook denken aan de boeken van Chaim Potok over Asjer Lev. Jaren geleden gelezen en onder de indruk. Misschien de moeite van het herlezen waard. Ik 'zit' nu toch in die wereld...



Geen opmerkingen:

Een reactie posten