dinsdag 17 oktober 2017

Annie M .G.

Mijn kleindochter wilde graag met mij naar de film, deze herfstvakantie. Gezellig samen met de bus naar...Dikkertje Dap .Zij zit bijna nooit in de bus en ik ook niet.
Voor mij werd het een nostalgisch uitje. Ik zag mezelf weer knus met mijn moeder in de bus naar de stad (Zwolle) gaan .Maar de nostalgie ging verder.

 Toen ik de tonen van het Dikkertje Dap-liedje hoorde zat ik weer op het kinderkoor van vroeger. Daar zongen we allerlei liedjes van Annie M.G. Schmidt. Alles uit het hoofd, dus de teksten zijn er in gestampt en ik zing ze nog zomaar mee. Ze zingen zo lekker ! Van de toren van Bemmelekom tot de tante en oom in Laren en de slaapwandelende vorst uit Sankaratzo. Met ook nog eens twee zingende zussen in huis waren de liedjes echt onderdeel van mijn leven.


kippetjes van de koning


meester van Soeten


En zo'n twintig jaar later ook van dat van mijn kinderen. Het grote boek Ziezo kwam geregeld uit de kast en ik las de versjes voor. Ze zijn ook zo fijn om voor te lezen! (Bijna een logopedische oefening.) We hadden verder een lp, waarop zo'n keurig kinderkoor zong over de Kippetjes van de koning en over Meester van Soeten, twee van mijn favorieten. Die klonken vaak door de kamer en elke keer vond ik ze weer grappig.

Laatst dacht ik: nu zijn ze wel verdwenen, die liedjes, maar gelukkig toch niet .Daar heb je ineens Dikkertje Dap weer! Hoe oud zou hij inmiddels zijn?
 Hij blijkt nog even jong als toen. Ze hebben er een mooie, leuke, lieve, vrolijke, Hollandse film van gemaakt. Mijn kleindochter en ik hebben samen zitten genieten. Ik natuurlijk ook van het feit alleen al om met haar naar de film te gaan!
Een aanrader voor kinderen van bijna vier tot een jaar of zeven. En voor oma's!

In deze blog over creativiteit kan Annie M. G.  dus echt niet ontbreken. Haar liedjes zijn niet alleen nostalgie, maar ook cultuur, want ze gaan al  jaren mee!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten