zondag 1 oktober 2017

Bible jounaling

Ik had er al veel over gelezen en gezien op Pinterest en op mijn verjaardag kreeg ik zo'n echte bijschrijf-bijbel. Maar ik durfde, gek genoeg, nog niet te beginnen.
Bible-jounaling, een vrij nieuw begrip, overgewaaid uit Amerika. Je laat je creativiteit de vrije loop in een speciale Bijbel, met dikker papier en meer wit op elke bladzij. Helemaal iets voor mij zou je zeggen.
Toch moest ik een drempeltje over: je gaat toch niet zomaar "kliederen" in dat bijzondere Boek.
Maar gelukkig was er een workshop, waar ik aan mee kon doen en waar de drempel werd weggehaald .Het is alleen maar een verrijking voor jouw Boek en voor jezelf. Je maakt er iets heel persoonlijks van. En nu ben ik dus bezig! Fijn om te doen!

Als een tekst mij aanspreekt, bijvoorbeeld na een preek op zondag , schrijf ik die tekst groot uit of ik maak er een plaatje bij. Soms gebruik ik eigen woorden om iets uit te drukken.
 Eerst smeer ik wat doorzichtige gesso op de plek waar ik ga schrijven of tekenen. Dan drukt het niet door naar de andere kant van de bladzij. Als dat droog is ga ik aan de slag, met potlood, stiften, aquarelpotloden, water. Dus : op een heel andere manier laat ik de tekst tot me spreken .Ik 'prent ' hem letterlijk in.  Soms helpt een malletje of een foto van iets me een beetje.
Er zijn inmiddels  allerlei hulpjes te koop in de boekhandel en voor mooie letters kan ik de sites of boeken over Hand-lettering raadplegen .

Maar voor mij is het belangrijkste dat die bijschrijf-bijbel een persoonlijk handboek voor mijn leven wordt, een 'journal' van mijn persoonlijke relatie met  God. Van al die keren, dat Hij echt iets tegen mij te zeggen had !

Nog even een heel praktisch puntje: mocht iemand dit lezen, die hier ook al mee bezig is, dan is mijn vraag : welke gesso gebruik jij? Die van mij, van het merk Amsterdam bevalt nog niet helemaal goed. Ik ben benieuwd!


hulpmiddelen





Geen opmerkingen:

Een reactie posten