woensdag 14 maart 2018

creatief met bloemen

Soms heb je  zin om eens iets heel anders te gaan doen...Dat kan je zomaar weer nieuwe inspiratie en energie geven.
In onze kerk is een groep mensen, die bij speciale gelegenheden  : goede vrijdag, Pasen, de herdenkingsdienst enzovoort, een mooi symbolisch bloemstuk maakt. Vormen , kleuren en ook het soort bloemen maken iets meer duidelijk van waar het in die dienst over gaat. De Schepper zelf geeft het materiaal om mee te werken...
Nu ben ik nog al van het "zien" in de kerk, naast het horen. De vilten kanselkleden zijn daar een voorbeeld van. Dus toen ik werd gevraagd om mee te doen met deze bloemengroep vond ik dat leuk, maar ook een uitdaging : ik had bijna nog nooit een bloemstuk gemaakt! Je kunt wel ideeen hebben, maar hoe werk je die uit?
Een dappere  mede-bloem-schikster kwam met de oplossing: we gaan op cursus. Dus togen we een aantal maandagavonden naar Rijnsburg ( handig , zo'n bloemendorp dichtbij) In een grote hal op het veilingterrein stonden we met veel andere dames te "bloem-binden" (zo heet de cursus) En wonderbaarlijk: in korte tijd maakten we van wat bloemen , takken ,bladeren en oasis echte bloemstukjes.Leuk! Het werd netjes voorgedaan en wij maakten het op onze manier na. Alleen op de laatste avond kregen we geen instructies en moesten we zelf iets maken met veel bloemen en ook nog hout er in verwerken. En het lukte ! Er werden die avond  prijzen uitgereikt en mijn bloemenmaatje kreeg zelfs de derde prijs!
Ik ben anders naar bloemen gaan kijken. Je kunt er leuke dingen mee doen, zelfs als beginnertje!
Voor witte donderdag mag ik een bescheiden symbolisch stuk maken. In mijn hoofd zie ik het al voor me. Nu de uitwerking nog. Maar met zo'n cursus in de handen komt er vast wel iets uit. Ik heb er zin in. Misschien zien jullie nog wel eens wat het geworden is !

Hier een paar stukjes van de cursus . Krijg je er al zin in?





1 opmerking: