vrijdag 23 november 2018

Blaadjes

Dit is de tijd dat de blaadjes gaan vallen. Wat zijn ze mooi, dit jaar. Mijn kleindochter vroeg: oma, wat zijn jouw lievelingskleuren? En ik zei: geel ...rood...en oranje...en groen..
Daarna liep ik buiten en dacht: ik word deze herfst wel erg verwend!

Ik ben deze herfst ook op een andere manier met blaadjes bezig geweest. Iets voor mij helemaal nieuws : het heet Ecoprinting. Ik nam lapjes witte, gevilte wol en witte gewassen dunne katoen. Die legde ik op elkaar en deed daar eerst alleen eucalyptusblaadjes , die ik twee dagen liet weken in water, tussen. Strak opgerold met dun touw eromheen. Dat rolletje een uur lang gestoomd in een grote pan op een ijzeren rekje.Het laatste kwartier wat azijn bij het water. Ik voelde me een soort Eucalypta, de heks! Het rolletje een week (!) laten drogen voordat ik van mezelf eindelijk mocht kijken. En ja...de blaadjes hadden een mooie oranje afdruk achtergelaten!
Ik ben er meer over gaan lezen, oa op Pinterest en ging daarna los met allerlei andere blaadjes, paarse peen en aluin om de wol voor te 'beitsen' . Elke keer weer laten drogen, elke keer weer een verrassing wat het was geworden. Soms was er niet veel kleur overgebracht , soms wel. Zo leuk om te doen! Ook op het katoen waren mooie dingen te zien.

Op de foto's hierbij zien jullie een paar van de  resultaten. Bijzonder toch, dat je zo de blaadjes vast kunt houden ? Ik heb wel gemerkt, dat 'gevallen' bladeren het minder goed doen dan verse. Dus ik stop nu maar even met experimenteren. Straks zijn alle bomen toch kaal. Maar in winterboeketten kom je wel vaak eucalyptus tegen . Dat ga ik bewaren dus! Wordt vervolgd.

afdruk van eucalyptusblad

gedroogd eucalyptusblad

plakjes paarse peen erbij

vijgenblad en plakjes vijg

Geen opmerkingen:

Een reactie posten