donderdag 30 januari 2020

Safe the Date

Leiden is niet alleen de stad van de jonge Rembrandt, maar was al daarvoor de stad van de textiel. De Lakenhal heeft niet voor niets die naam. Laatst las ik een mooie historische roman van Simone van de Vlugt over de tijd van Willem van Oranje : Rode sneeuw in december. Dat boek speelt ook voor een deel in Leiden en daar in kun je meer lezen over de bedrijvigheid, die er heerste rond het spinnen en weven van de 'lakense' stof. Toen al een soort 'swols goed'.

Leiden is nog steeds gek op textiel. Daarom wordt er eens in de vijf jaar het prachtige Textielfestival georganiseerd. Dit jaar is het weer zo ver en daarom zeg ik : safe the date ! Van 13 tot en met 15 mei aanstaande is Leiden weer een stad vol weefwerk , viltkunst, quilts, borduurbedrijvigheid, brei- en haakwerk...en alles wat maar met textiel te maken heeft. In allerlei musea , kerken en galeries. Heerlijk! Ik heb er al vrij voor genomen en met mij vast veel andere mensen- nog steeds wel voornamelijk vrouwen, maar mannen gaan wat dit betreft ook steeds meer buiten hun comfort-zone, gelukkig. Het is de moeite waard. Zo veel moois te zien!

De Vilters zijn ook dit jaar weer aanwezig. In hun blad Viltcontact stond een tijd geleden al een wedstrijd uitgeschreven voor alle technieken met als thema 'Windstreken'. Ik heb meegedaan...ben helaas niet bij de uitverkorenen van wie het werk in mei in de Pieterskerk mag hangen, maar ik ben met veel plezier bezig geweest afgelopen  nazomer. Hierbij zie je mijn werk : De wind waait waarheen hij wil. Die tekst gaat over de geest van God en ik vond hem hier mooi passen. Daarom de duif in het midden, symbool van die Geest.
Ik ben heel benieuwd naar de winnende werkstukken!
Misschien kom je mij  wel tegen bij de speciale vilt-expositie. Er is nog iets van mijn hand dat op die tentoonstelling terecht kan komen. Spannend. Je hoort het nog wel.

In elk geval: ook als je maar een klein beetje van Textielkunst houdt : Safe the Date !




Geen opmerkingen:

Een reactie posten