zaterdag 10 december 2016

Kerststal

In deze Adventstijd wil ik graag iets over onze speciale kerststal vertellen. Ik houd van spullen-met-een-verhaal, dus ben dol op kringloopwinkels en rommelmarkten. Als ik dat verhaal niet ken, fantaseer ik er vaak wel een. Maar dit is een echt verhaal:
Jaren geleden waren we op vakantie in Frankrijk, in de Bourgogne ,en daar zag ik een 'vide grenier' aangekondigd. Ik had gehoord, dat dat een ' opgeruimde zolder ' betekent, met als resultaat: een rommelmarkt! Dus daar wilde ik naar toe. Het was in een klein dorpje, er waren maar een paar kraampjes, maar op een ervan lag een zakje met daarin allemaal kleine stenen poppetjes.Ze schreeuwden mij tot: koop ons!





Vijf euro betaalde ik ervoor, dus ik was heel benieuwd wat het zou zijn. Op de camping meteen alles uit het zakje gehaald en wat bleek? Het waren figuurtjes uit een kerststal , wel zeventig! Herders, wijzen, Maria's, kindjes-in- de- kribbe, maar ook gewone mensen uit een dorp: de bakker, de deftige dame, de molenaar...Net als de santons, die je in de Provence ziet, maar dan in het klein, zo'n drie centimeter hoog en van steen. Prachtig! Ik was heel blij met mijn vondst .

 Een paar jaar daarna liep ik op de antiekmarkt in Delft (leuk!) en daar stonden ook een paar van die poppetjes te koop. De dame achter de kraam vertelde, dat ze ' feves'  heten in het Frans en meegebakken worden in het Driekoningen-brood. In het woordenboek vond ik als vertaling inderdaad  het woord Driekoningen-boon Wat leuk  om te weten. Maar je moest dus lang sparen en veel brood eten ,voor een hele kerststal! En door wie zouden al mijn poppetjes zijn gevonden? ?

Dus nu haal ik  elke Advent mijn figuurtjes te voorschijn en zet ze in een letterbak, in de vorm van een huis (van de kringloop natuurlijk) met zelfs een uitsteeksel voor de hoofdpersoon: het Kindje in de kribbe . En ik denk aan gelukkige kinderen in Frankrijk , die een 'feve' in hun stuk brood vonden-hoe die 'bonen' op zolder belandden, gered werden en na een reis naar Nederland ,daar weer elk jaar mij blij maken in de aanloop naar Kerst.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten