zaterdag 18 maart 2017

Sorolla in Madrid

Vorig jaar juli werd ik 60. Een mooie leeftijd ,waarbij ik het lekkere gevoel had : nu weet ik langzamerhand wel een beetje wie ik ben en wat ik wil. Mijn creativiteit en liefde voor kunst kan en wil ik niet meer weg denken uit mijn leven,  horen er gewoon helemaal bij. Zo kwam ik ook op het cadeau, dat ik aan mijn geliefden en vrienden vroeg: geld voor een weekend naar een stad met mooie musea. Er zijn veel van die steden, veraf en dichtbij.

Met het bedrag, dat ik kreeg was ik heel blij, want ik kon best ver weg en zo koos ik voor Madrid. Toen ik daar namelijk ging googelen naar musea kwam ik een voor mij nog onbekende schilder tegen:Joaquin Sorolla, een Spaanse Impressionist. Ik was meteen gegrepen door zijn werk. Hij heeft geprobeerd, net als zijn mede-impressionisten, het zonlicht te vangen in zijn schilderijen en daar is hij helemaal in geslaagd. Hij leefde van 1863 tot 1923 , woonde in Valencia en was vaak bij de zee te vinden, met zijn gezin.Later ging hij wonen in een huis in de hoofdstad. Zijn werk wilde ik graag in het echt zien!

Afgelopen weekend was het zover: samen met mijn Wouter reisde ik naar Madrid. Het was er heerlijk weer en het eerste museum dat we bezochten was : het Casa Sorolla, een groot oud huis met een mooie tuin erbij. Het was genieten om in die tuin te zitten, tussen de kleurige Spaanse tegels ,maar vooral  om door de kamers te lopen en de mooie ,vrolijke, lichte schilderijen te bekijken. Mijn eigen thema kwam ik ook  tegen: moeders en kinderen, prachtig ! Jullie zien er hier een paar van. En  een foto van het huis.
Sorolla's werk doet me denken aan dat van de impressionistische schilders uit Skagen, in Denemarken, dat te zien is in de Hirsprung Sammlung in Kopenhagen. Dat is een pareltje van een museum, net als de Casa Sorolla.
Die Deense schilders , onder andere Krøyer ,waren ook dol op het licht aan zee, net als de Nederlander Blommers trouwens, van wie er vorig jaar een prachtige tentoonstelling in het Katwijks Museum ( over pareltjes gesproken) was. En wat word ik daar zelf ook altijd vrolijk van! Dus werd ik ook  heel blij van deze schilderijen.

Na het bezoek aan Museo Sorolla was het uitje naar Madrid eigenlijk al geslaagd en helemaal na de sangria op een terrasje in de zon, daarna. Maar er is nog veel meer te zien in die mooie stad! Daarover een volgende keer!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten