maandag 6 maart 2017

40 dagen

Vanaf afgelopen woensdag zitten we weer in de 40- dagen-tijd. Dagen om toe te leven naar Goede Vrijdag en Pasen: het sterven en de opstanding van Jezus. Ik vind het de laatste jaren steeds meer een mooie tijd, een tijd van meer nadenken over wie Jezus is geweest, wat Hij voor ons heeft gedaan en nog betekent. En daar hoort dan ook soms iets 'doen' bij, om me beter te kunnen concentreren.
Ik volg dit jaar de online kunstretraite van Davitha van de Kuilen: elke dag een mail met kunstwerken rond een thema, om over na te denken. Dat past bij mij. Mooi.

 Vorige week ben ik ook aan het vilten geweest voor de 40-dagen: een kanselkleed voor onze kerk, dat er  gisteren voor het eerst hing. Op een witte ondergrond heb ik drie verticale en drie horizontale stroken gevilt , die in het midden met elkaar verweven zijn en zo samen een kruis vormen. Achter de stroken in het middelpunt een lichtgeel rond. De stroken bestaan uit allemaal verschillende lapjes, op een ondergrond van paarse wol, aan elkaar gevilt en  daarna geknipt.

Ik wil hiermee uitbeelden, dat je in de 40- dagen-tijd door bezig te zijn met het leven en lijden van Jezus, je dat verweeft in jouw leven. Net zoals je als gemeente (die bestaat uit een veelkleurig gezelschap)  met elkaar verweven raakt als je er met elkaar mee bezig bent. Het gele ronde vlak is het Paaslicht , dat ook al op de achtergrond aanwezig is. We weten al hoe het afloopt (nee, begint !) In het centrum  van het kruis zijn door het weven  een paar openingen ontstaan. Daarin kunnen briefjes gestopt worden met daarop woorden, die iemand kwijt wil bij het kruis.

Het was fijn dit gisteren aan mijn broers en zussen in de kerk te kunnen meegeven, in de hoop, dat het iets toevoegt aan hun 40 dagen!

(afmeting: 60 bij 100 cm)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten