donderdag 23 februari 2017

De moeder van Charlotte

In een van mijn vorige blogs schreef ik het al: het thema 'moederschap ' boeit mij . In de schilder- en beeldhouwkunst , waar het toen over ging, maar ook in de literatuur. Ik heb over dit thema zelf vroeger gedichtjes geschreven. Dat is een bundeltje geworden. Het heette 'geboortegrond'. Verder dan de eerste druk is het niet gekomen, maar als je er na jaren nog reacties op krijgt is dat toch wel bijzonder. Als je merkt, dat jouw gedichtjes iets doen met mensen.

Zo kwam ik pas geleden een boekje tegen, dat veel met mij deed. Het is geschreven door Pia de Jong. Zij woont in Princeton in de VS, omdat haar man aan die universiteit werkt en ze schrijft columns over haar leven daar , die elke dinsdag verschijnen in de NRC. Flessenpost heten ze en ik lees ze altijd met veel plezier, bij mijn ontbijt op woensdag. Een leuk begin van de dag.

Nu zag ik dus de boekhandel een boek van haar liggen : Charlotte. Voor bijna vijf euro was het snel mijn eigendom. (een aanbieding van uitgever Prometheus )
Ik heb het in een keer uitgelezen, op mijn vrije dag. Wat een mooi boek! Wat een enorme, ontroerende moederliefde beschrijft ze er in.

Het gaat over haar dochtertje, dat geboren wordt met een zeldzame vorm van leukemie, die meestal dodelijk is. Je leest hoe zij en haar man en zoontjes hiermee omgaan. Hoe ze de kleine Charlotte het eerste jaar koesteren in de warmte van hun gezin. En hoe het toch goed afloopt. Dat verklap ik maar gewoon, want Pia staat op de achterflap met haar dochter, die inmiddels een tiener is.


Moederschap, wat is het boeiend. Zo, dat mijn eigen dochter en ik over dit zelfde  onderwerp een blogverhaal schrijven. (Kijk maar eens op Teuns Taal) Moederliefde, wat een kracht kan het zijn !

Ik zou bijna ook een verzameling van mooie boeken over dit thema aan gaan leggen.Of is er al een van jullie, die dit gedaan heeft?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten