woensdag 3 mei 2017

Daslook

In deze tijd van het jaar is het buiten zo mooi, dat het bijna jammer is om binnen creatief te zitten-zijn. Daarom gaat het deze keer over iets wat je buiten kunt vinden en waar je ook nog iets mee kunt maken : daslook.

Mijn eerste kennismaking daarmee was, toen ik jaren geleden een fietsvakantie deed met mijn zus, in Denemarken. We fietsten veel door de bossen en het rook daar steeds naar uien. Dat waren niet de uien, die we meesleepten in de fietstas voor in ons vakantie-eten.  Het bleek een plant te zijn, die welig groeide onder de bomen. Groene bladen, een beetje zoals die van tulpen, en witte bloemen, die op sterretjes leken: daslook. Inderdaad wel familie van de ui.
Nog altijd als ik het in deze tijd ruik, denk ik aan die heerlijke vakantie met veel zon ,in dat mooie,vriendelijke land!

Maar in ons land doet de daslook het ook prima .Kijk en ruik maar eens goed om je heen als je in een bos of park bent.
En nu ga ik iets zeggen, dat sommigen misschien verontrust : als er heel veel staat ( meer dan honderd ,zei een natuur-beschermster, die veel met kinderen de bossen  in gaat eens tegen mij) neem dan eens wat blaadjes en bloemetjes mee. Sinds  1 januari van dit jaar mag dat gelukkig officieel weer, las ik.  Je kunt het namelijk eten en er heerlijke dingen mee maken!
Dit weekend nam ik tien mooie blaadjes mee en dat was al genoeg voor een klein bakje lekkere pesto, maar je kunt bijvoorbeeld ook daslook-boter maken, of salade met daslook-bloemetjes.

Wat heb je nodig voor pesto? Daslook, 10 blaadjes (wassen en droog deppen) pijnboompitten (2 eetlepels-geroosterd) Parmezaanse kaas (25 gram- geraspt) olijfolie, zout en peper. Eventueel nog een klein teentje knoflook. Dat doe je bij elkaar in een kom en je pureert het tot een pesto. Die kun je, in de koelkast, onder olie, een paar weken bewaren .Makkelijk en heerlijk!

 Lekker bij van alles en ook bij de bbq - we hadden het immers over buiten-zijn . Eet smakelijk ! Maar geniet eerst van de prachtige daslook-velden in het bos. Ze zijn er maar een korte tijd!

als deze bloemen naar uien ruiken heb je de goede

lekker op een toastje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten