maandag 16 januari 2017

Van Gogh

Het kan nog tot 29 januari : genieten van de tentoonstelling "Daubigny, Monet, Van Gogh, Impressies van het landschap " Hij wordt gehouden in het Van Gogh Museum in Amsterdam.
Ik was er in oktober en van een blog erover schrijven kwam het tot nu toe niet, maar afgelopen zaterdag kwam ik Vincent tegen en vandaag hoorde ik iemand lovend over deze tentoonstelling praten, dus nu doe ik het toch.
 
Zaterdag kwam ik Van Gogh tegen in het Dolhuys (het museum van de geest ) in Haarlem. Op de tentoonstelling "de maakbare mens". Daar krijg je een klein kijkje in zijn geest. Er stond ook beschreven hoe hij in 1890 in Auvers als een bezetene aan het schilderen was . 'Alleen als ik aan mijn ezel sta te schilderen voel ik iets van het leven'. schreef hij.
Dat Auvers was  de woonplaats geweest van de schilder Daubigny en Van Gogh was zo onder de indruk van zijn werk, dat hij daar ook wilde wonen, hoewel de schilder toen al niet meer leefde . Op de tentoonstelling zie je mooi hoe het werk van Daubigny dat van Monet en Van Gogh heeft beinvloed. Maar Daubigny stond zelf ook open voor de invloed van de jongere schilders, die de 'impressionisten' werden genoemd.
.
Toen ik in het Van Gogh Museum liep werd ik ineens erg geraakt door een van die schilderijen uit 1890 (het jaar waarin Vincent ook is overleden) van de tentoonstelling. Een schilderij met een groepje huizen erop met rieten daken. Er was helaas geen kaart van, om een herinnering te houden, maar ik heb wat speurwerk verricht en vond het in het Tate in Londen, waar het normaal hangt. Op hun site stond een foto.Ik weet niet waarom het me zo ontroerde. Misschien de oplichtende lucht achter de huizen, die helaas op mijn foto niet goed de zien is. Misschien gaf die de schilder een gevoel van hoop op dat moment.Dat gaf het mij wel.De kleuren vind ik ook prachtig. 'Thatched cottages by a hill' heet het in het Engels. 
.


Dus als je er nog mocht komen; laat me weten of het jou ook raakte.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten