donderdag 26 januari 2017

Potje dankbaarheid.

Heb je dat wel eens, dat er een woord is , dat steeds weer opduikt om je heen? Bij mij is dat op dit moment het woord ' dankbaarheid' . Zoals jullie weten ben ik met de zussenboekjes bezig en daarvoor blader ik tijdschriften door om daar dingen uit te scheuren, die ik kan gebruiken. In een van die tijdschriften, een oude Eva ,vond ik  een lijstje van waarom dankbaar-zijn zo goed is.
 Ik zal een paar dingen noemen: je stopt met vergelijken , je bent sneller tevreden en ervaart daardoor meer vreugde in het leven, je geniet veel dieper en optimaler van de dingen, die je meemaakt. En verder:  je komt beter door perioden van stress heen, omdat je je focust op wat goed is, je bent eerder geneigd anderen te helpen, waardoor je een liefdevolle omgeving creĆ«ert .En ook nog : je eigenwaarde en zelfvertrouwen  nemen toe.
Kortom, het is heel gezond om een dankbaar mens te zijn, ook al moet je soms een beetje zoeken naar dankbaarheidspunten en vergeet je de dingen waar je dankbaar voor bent of was zomaar weer.

Een hulp hierbij kan zijn: een dankbaarheidspot. Die kun je zelf maken en dat kan al een hoop plezier opleveren. Op de moeders-kring van mijn dochter hebben ze er een gemaakt op hun creatieve avond, ook een goed idee.


Ik heb hem gemaakt van een oude oploskoffie-pot. Bij de kringloop vind je vast  ook wel een grote glazen pot met deksel ( zonder kan ook, trouwens). Die pot heb ik versierd met van alles uit mijn lintjesdoos en een papieren onderzettertje om het woord DANK op te schrijven. Aan een van de lintjes hangt een stapeltje briefjes en ik ben van plan om er elke dag bij stil te staan ,een dankpunt op te schrijven en dat briefje in de pot te doen. Niet allen om na een poosje te kunnen zien hoeveel dankpunten er zijn geweest , maar ook om af en toe nog eens een te pakken en weer te lezen. En daarmee te merken hoe goed het leven eigenlijk is...een potje dankbaarheid !

Voor mijn jarige buurvrouw had ik nog geen cadeautje en toen ik eenmaal bezig was heb ik nog maar een pot gemaakt, voor haar. Daar doe ik dan eerst nog maar wat chocola in...iets waar de meeste vrouwen heel dankbaar voor kunnen zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten